Søren og Melanie

Søren og Melanie fortæller om 10Håndværk på Fjordvang Efterskole

Jeg hedder Søren. Og jeg hedder Melanie. Og vi har valgt 10Håndværk på Fjordvang Efterskole.

Jeg har valgt Håndværk, fordi jeg godt kan lide at være kreativ og bruge mine hænder, og så har jeg ikke prøvet håndværk før, så jeg ville godt prøve noget nyt.

Jeg har valgt 10Håndværk, for jeg kunne godt tænke mig at blive klejnsmed, når jeg er færdig med skolen.

I 10Håndværk arbejder vi inden for tre områder. Træ, metal og teknologi. Det er godt, fordi vi får prøvet en masse ting, og så får vi lært lidt af det hele og fordyber os ikke bare inden for ét område. Vi får lov til at fordybe os inden for flere og få indblik i de forskellige materialer.

Vi har lige selv været i gang med et nyt projekt, hvor vi laver lamper, hvor vi har fået lov til både at 3D printe og gå i træ og metal.

Min lampe er lavet af træ og nogle gamle rør, og så har jeg valgt at lave to stik i foden til at oplade min telefon og sådan noget, og så har jeg 3D printet nogle fødder, så den kan stå lidt bedre.

Vi har også en masse nye maskiner, som vi har fået her i teknologi, som jeg ikke har prøvet at arbejde med før. For eksempel så har vi fået to nye laserskærere, der kan lave puslespil, og vi har fået rigtig mange forskellige printere, der kan både printe plakater og lave klistermærker, og så vores nye 3D printer, som kan lave lidt af det hele.

Jeg synes, du skal vælge 10Håndværk, hvis du har en drøm om at blive håndværker.