Gastronomi

Gastronomi på Fjordvang Efterskole

Gastronomi på Fjordvang er for dig, der bliver glad i grydelåget af at lave lækker mad og bage forkælende kager. Du behøver naturligvis ikke at være en mesterkok. Til gengæld skal du være nysgerrig og have lyst til nye og anderledes smagsoplevelser. På vores gastronomi efterskole laver vi både danske klassikere, eksotiske specialiteter og de vildeste kager.

Vi er en gastronomi efterskole, der godt tør love, at du vil føle dig hjemme i vores hyggelige køkken og hjemlige spisestue. Hvad enten vi kokkererer, bager eller laver lækkert konditori, har vi det grineren. Der er plads til at brænde sovsen på og røg i køkkenet. Det vigtigste er, at du eksperimenterer på livet løs, for kun på den måde bliver du dygtigere.

Næste stop kokkeskolen

I Gastronomi arbejder du med

• Danske klassikere
  • Eksotiske specialiteter
  • De vildeste kager
  • Smagsoplevelser der udfordrer smagsløgene
  • Sammensætning af en menu
  • Sund mad af gode råvarer
  • Mousse, ganache, smørroser og fondant
  • Bagning af kager til det store kagebord
  • Bagning af en flot og overdådig kage som i Den Store Bagedyst

Når vi mødes i Gastronomi, er det med forklæderne spændt til nye udfordringer på vores kokke efterskole. Det er meget forskelligt, hvad vi laver. Fra det helt vilde til det milde, mens vi har det grineren.

Vi bager, laver lækkert konditori og vidunderlig mad, der altid bliver spist op. På Gastronomi udfordrer vi hinanden, og vi er i den syvende madhimmel, når det lykkes.

Du vil prøve mange spændende teknikker, som du kan tage med dig, når du skal hjem og imponere din mormor eller dine venner.

Hvorfor vælge Gastronomi?

Du skal vælge Gastronomi på Fjordvang, hvis du vil:

• lære at bage og lave mad
  • have det sjovt
  • give din indre kok et boost
  • prøve nye retter
  • have det grineren
  • udfordre dine smagsløg
  • imponere dem du holder af
  • opleve et stærkt kammeratskab
  • opnå succeser sammen med andre

Frederik og Josefine fortæller om linjefaget Gastronomi på Fjordvang Efterskole

Jeg har lært at give chokoladen det helt rigtige knæk

Astrid, elev på Gastronomi

Smagen af det du kan lí på gastronomi efterskole

Du vil føle dig hjemme i vores hyggelige køkken, hvor vi sammen vil nyde og nørde med de lækreste retter. Din indre kok vil få et boost, men du behøver ikke at være god i forvejen.

På vores Gastronomi efterskole skal du til gengæld være nysgerrig og være klar til at prøve ting, du ikke har prøvet før – og smage dem. Det bliver ren madglæde med højt humør i godt selskab.

Vi lærer at lave mad ved at prøve

På Gastronomi bliver vi gode ved at prøve os frem. Vi laver masser af fejl, og det er helt ok. Vi eksperimenterer på livet løs med for eksempel at give chokoladen det helt rigtige knæk.

Nogle gange er der virkelig røg i køkkenet, og temperaturen er på kogepunktet. Sådan er det i et køkken, men så er det dejligt, at vi kan grine af os selv og hinanden. Og nyde lækkerierne i vores afslappede spisestue bagefter.

Når der er røg i køkkenet og temperaturen er på kogepunktet

Karen Marie Møller Kristensen

Underviser i: Dansk, Gastronomi, 10Global, Kursusfag, Bevægelse og er Skolevejleder

Besøg os og hør mere om Gastronomi og efterskolelivet på Fjordvang