Boglig efterskole

Boglig efterskole med plads til alle, der vil lære

Kunne du tænke dig at gå på en boglig efterskole, der tager udgangspunkt i dine styrker? Så er Fjordvang Efterskole stedet for dig.

Alle vores elever vælger et bogligt spor, der tager udgangspunkt i, hvordan du som elev godt kan lide at lære. I 9 årgang kan du vælge mellem Mind og Skills. I 10 årgang hedder sporene 10Global, 10Håndværk og 10Kickstart.

Boglig efterskole med afgangseksamen

Sporene har det til fælles, at du og dine kammerater bliver undervist med henblik på afgangseksamenerne. Lærerne på de forskellige spor vil, med udgangspunkt i dine styrker og interesser, hjælpe dig med at dygtiggøre dig inden for de boglige fag. Ligesom de vil hjælpe dig med at blive mere afklaret i forhold til uddannelsesvalg.

I træhytten dyrkes den boglige undervisning
Her bliver du dygtigere bogligt - Boglig efterskole - Fjordvang Efterskole

Eline og Hjalte fortæller om 10Global på Fjordvang Efterskole

Mille fortæller om 9. Mind på Fjordvang Efterskole

Har du ambitioner om at udvikle dig fagligt og som menneske?

Fjordvang Efterskole kombinerer en stærk boglig efterskole med en praktisk dimension. Vores boglige spor er både for dig, der elsker bøger og vil være dygtigere bogligt, og for dig der gerne vil bruge hænderne og arbejde med flere praktiske fag.

Fjordvang Efterskole er både en gymnasie- og håndværksforberedende efterskole. Du vælger selv hvilken retning, du skal på.

Ligegyldig hvad tør vi godt love, at du udvikler dig både fagligt og som menneske.

I Mind er der ro og plads til at lære. Nu er jeg klar til gymnasiet!

Sofia, elev i 9. Mind

I 10Global vil du opleve

• Fokus på bæredygtig udvikling
  • Tværfaglige projekter
  • Innovation og produktudvikling
  • Kommunikation og samfundsvidenskab
  • Design og teknologi
  • Samarbejde internationalt
  • Udveksling

I samarbejde med din gruppe og dine lærere vælger du selv dit fordybelsesområde. Undervisningen vil bestå af skiftevis oplæg for klassen, skriftligt arbejde, kreative projekter og gruppearbejde.

Du vil arbejde projektorienteret igennem hele den gymnasieforberedende 10. klasse på Fjordvang – ofte med selvvalgte emner. Alle projekter afsluttes med fremlæggelser, der vurderes mundtligt og med karakter.

Du færdiggør skoleåret med en stor årsopgave. Den vurderes med både karakter og udtalelse fra eksterne censorer.

I 9. Mind vil du opleve

• Dansk, engelsk, tysk
  • Matematik og naturfag – herunder fysik/kemi, biologi og geografi
  • Idræt samt bevægelse og fysisk træning
  • Fagdage og temadage
  • Fællestimer med sang, fortælling, debat og puls
  • Stamholdsmøder
  • Valgfag og linjefag
  • Demokratisk læring

I 9. klasse Mind bliver du rustet til en gymnasial uddannelse. Foruden at arbejde med spændende projekter og fordybelse, vil du også komme ud af huset i din undervisning. Du vil møde personer uden for skolen, der udviser stor entusiasme og begejstring for det, de arbejder med.

Du vil selvfølgelig afslutte din 9. klasse med afgangsprøver på samme måde som resten af landet.

Hvorfor vælge boglig efterskole?

Du skal vælge en boglig efterskole, hvis du:

• vil have stor indflydelse på din egen læring
  • kan lide at arbejde projektorienteret i en gruppe
  • synes det er fedt at arbejde tværfagligt med flere fag
  • kan lide at være kreativ og innovativ
  • har lyst til at lære og vil udvikle dig på et højt fagligt niveau
  • vil være en del af et fællesskab, hvor det boglige er fedt

Boglig efterskole med fokus på dig

På Fjordvang Efterskole tager vi altid udgangspunkt i dine egne styrker og interesser. Det gør hverdagen langt sjovere for dig som elev.

Når du går i 9. og 10. klasse, gennemgår du en periode med stor udvikling. Vi ønsker at hjælpe og styrke din udvikling samt føre dig tættere på dine personlige drømme og fremtidige mål.

Med vores 9. og 10. klasse bliver din udvikling favnet. Vi giver rum for dig til at udforske nye interesser og klæder dig godt på til din videre uddannelse.

Oplev faglig udvikling, kreativitet og innovation

Den boglige efterskole er for dig, der gerne vil være parat på alle de fremtidige udfordringer i din uddannelse. Derudover lærer vores 9. og 10. klasse dig at arbejde projektorienteret både individuelt og i gruppearbejde.

Her er der plads til både faglig læring, kreativitet og innovation. Kom og oplev et stærkt fællesskab hvor der er fokus på det boglige og det at blive dygtigere.

Jeg har rykket mig fagligt og føler mig klar til gymnasiet

Sofie, elev i 10Global

Hvem møder du?

Emilie Anker Balle-Svendsen