Gymnasieforberedende efterskole

Gymnasieforberedende efterskole eller erhvervsrettet uddannelse?

Vi mennesker er født med forskellige talenter og interesser. Derfor har vi delt skolens 9. og 10. klasse op i forskellige spor, så du kan vælge enten en praktisk eller en boglig retning.

For dig der har blikket rettet mod studenterhuen, og derfor ønsker at gå på en gymnasieforberedende efterskole, har vi lagt vægten på de boglige færdigheder. I 9. klasse kalder vi det Mind og i 10. klasse 10Global.

Har du mere lyst til at udvikle praktiske færdigheder og være innovativ, kan du vælge vores håndværksforberedende spor. Vi kalder det Skills i 9. klasse og 10Håndværk og 10Kickstart i 10. klasse.

Boglig efterskole flytter gerne undervisningen uden for
Boglig efterskole - Opgaverne løses af glad gruppe

Eline og Hjalte fortæller om 10Global på Fjordvang Efterskole

Mille fortæller om 9. Mind på Fjordvang Efterskole

Tag næste skridt på en gymnasieforberedende efterskole

Som elev i 9. og 10. klasse er du i rivende udvikling. Der sker rigtig mange ting omkring dig, og du skal træffe markante beslutninger. Én af vores vigtigste opgaver, som gymnasieforberedende efterskole, er derfor at klæde dig på til de udfordringer, som du møder i din videre uddannelse.

Gymnasiet stiller større krav

For nogen kan springet fra folkeskolen til gymnasiet opleves meget voldsomt. Lektiebyrden forøges, og det faglige niveau hæves, samtidig med at du skal lære en masse nye mennesker at kende. På Fjordvang Efterskole gør vi vores yderste for at skærpe din faglighed og øge din viden, så du er klar til din nye hverdag på et gymnasium.

Kontakt os på 97 32 16 88 eller kontor@fjordvangefterskole.dk og hør mere om mulighederne på en af landets mest alsidige, gymnasieforberedende efterskoler.

I Mind er der ro og plads til at lære. Nu er jeg klar til gymnasiet!

Karla, elev i 9. Mind

I 10Global arbejder du med

• Tværfagligt projektarbejde
  • Produktudvikling og innovation
  • Bæredygtig udvikling
  • Teknologi og design
  • Samfundsvidenskab og kommunikation
  • Udveksling og internationalt samarbejde

På den gymnasieforberedende 10. klasse 10Global på Fjordvang arbejder du projektorienteret omkring et overordnet emne. Dit eget fordybelsesområde vælger du i samarbejde med din gruppe og dine lærere.

Du kommer til at skifte mellem oplæg på klassen, gruppearbejde, skriftligt arbejde, kreative projekter og fremlæggelser. Alle projekter afsluttes med fremlæggelser, som vurderes med udtalelser og karakter.

Året afsluttes med en stor årsopgave, som bedømmes med eksterne censorer med både karakter og udtalelse.

I 9. Mind arbejder du med

• Dansk, Matematik, Engelsk, Tysk, Idræt, Naturfag (Fysik/Kemi, Biologi og Geografi)
  • Fagdage/Temadage
  • Fællestimer (Fortælling/Sang/Debat/Puls)
  • Bevægelse/Fysisk træning
  • Stamholdsmøde
  • Demokratisk læring
  • Linjefag og valgfag

I Mind bruger vi 9. klasse på at gøre dig klar til en gymnasial uddannelse. Vi arbejder med projekter, hvor vi både fordyber os på skolen og tager ud af huset. Her møder vi ildsjæle, der brænder for det, vi arbejder med.

Du kommer naturligvis til de samme afgangsprøver som alle andre 9. klasser i Danmark.

Gymnasieforberedende efterskole med plads til udvikling

Der er rigelig af plads til at udfolde sig og opleve nye interesser på vores gymnasieforberedende efterskole. Hvad enten du vælger 9. eller 10. klasse, vil du stadig komme op i de samme afgangsprøver som landets andre klasser.

Du vil dog opleve et skoleår med langt større frihed til selv at vælge interesser og projekter, og samtidig få plads til din kreative udvikling. Du får lov til selv at vinkle dit skoleår, alt  efter hvilken uddannelse du ønsker bagefter. Så er du helt sikker på at være klar til dine fremtidige udfordringer.

Hvorfor vælge en gymnasieforberedende efterskole?

Du skal vælge en gymnasieforberedende efterskole, hvis du:

• blive klar til en gymnasial uddannelse
  • vil have stor indflydelse på din egen læring
  • kan lide at arbejde projektorienteret i en gruppe
  • synes det er fedt at arbejde tværfagligt med flere fag
  • kan lide at være kreativ og innovativ
  • har lyst til at lære og vil udvikle dig på et højt fagligt niveau
  • vil være en del af et fællesskab, hvor det boglige er fedt

Jeg har rykket mig fagligt og føler mig klar til gymnasiet

Sofie, elev i 10Global

Emilie Anker Balle-Svendsen

Underviser i: Tysk, Matematik, Idræt, Bevægelse og Inklusionskoordinator