Signe

Signe Theil Larsen fortæller om sit efterskoleår på Fjordvang

Signe Theil Larsen – Årgang 99/00 – har i flere år arbejdet som industrilaborant. I dag er hun i gang med en pædagoguddannelse og drømmer om et job som socialpædagog. I den femte af ni historier om tidligere elever fortæller Signe om sit efterskoleliv på Fjordvang.

Hvorfor valgte du Fjordvang?

Jeg valgte Fjordvang på grund af linjefaget Outdoor. Jeg var spejder, og jeg synes, at det var fedt at kunne dyrke min hobby på efterskolen. Jeg var den eneste pige på linjen det år. Det billede har ændret sig, ved jeg. Vi byggede bivuak, svedhytte, sejlede i kano, lavede vores egen kniv og i tusindvis af andre spændende ting.

Hvad har Fjordvang givet dig med i rygsækken?

Jeg har lært at rydde op og gøre rent. Min roomie Bianca holdt mig lidt i ørene. Jeg lærte at tage ansvar for både mig selv og andre mennesker. At give plads til forskellighed. Det vil jeg sige, at jeg har taget med mig videre i livet.

Din bedste oplevelse på Fjordvang?

Man kan næsten kalde det de værste, men altså, jeg fik fingeren i klemme i døren, blev sparket af en hest og forstuvede begge tommelfingre i en volleyballkamp. Naturens gang føltes den gang som en straf. Men morgen- og aftenturene i naturen fik os til at snakke en masse sammen. I dag vil man nok kalde det walk and talk. Det var hyggeligt.

Hvorfor skal unge vælge Fjordvang?

Fordi du vokser så exceptionelt meget som menneske. Det er en alsidig efterskole med plads til forskellighed. Fællesskabet er bare så meget anderledes og stærkere, end det du får i folkeskolen. Du lærer at arbejde sammen, for du kan ikke bare vende ryggen til. Du er sammen på godt og ondt og lærer at sige pyt.

Facts

Navn: Signe Theil Larsen
Årgang: 99/00
Bor i dag i: Vejle